Tekstgrootte
Wij vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien tot sociale en bewuste wereldburgers. Wij hechten grote waarde aan het scheppen van een rustige en veilige leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot individuen die oog hebben voor elkaar en de wereld om zich heen.
Voor ons is deze ontwikkeling mogelijk op het moment dat we een veilige, vertrouwde en open leefruimte bieden om iedereen de kans te geven zichzelf te ontplooien. We willen niet alleen deze ruimte bieden maar ook de kinderen leren dit voor elkaar te kunnen creëren. Veiligheid, vertrouwen, openheid en respect zijn voor ons voorwaarden om deze sociale en bewuste wereldburger te kunnen worden.
Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien en voor anderen zorgen. Hierbij speelt het zorgdragen voor de natuur ook een grote rol, we gaan met respect om met de natuur en alles wat de aarde te bieden heeft. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen verantwoordelijkheidsbesef en een brede kennis over de samenleving meegeven, zodat zij met voldoende kennis en vaardigheden de basisschool verlaten.
Wij willen voor leerlingen, ouders en collega’s een omgeving zijn, waarin actief burgerschap en sociale integratie daadwerkelijk vormgegeven wordt. In de dagelijkse lespraktijk zoeken we met elkaar naar aanknopingspunten om burgerschapsvorming gestalte te geven door o.a.: • Het creëren van een veilige en open sfeer. • Vanuit onze identiteit ruimte te bieden om te mogen zijn wie je bent. • Burgerschap een structurele plaats te geven in het curriculum. Bijvoorbeeld binnen het thema-onderwijs van de onderbouw en de wereld oriënterende vakken (FAQTA) van de groepen 3 t/m 8, lessen godsdienstige vorming (Trefwoord) in de groepen 1 t/m 8, methode Kanjertraining voor Sociaal Emotioneel Leren.
De Rietlanden is een school met een Christelijke identiteit en we vinden het belangrijk om dit de kinderen mee te geven. Echter zijn we ons bewust van de geloofsovertuigingen die er in Nederland zijn en vinden we het onze taak om kinderen ook hiermee kennis te laten maken. We gaan als school uit van waarden en normen die de kinderen in staat stellen zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke burgers van een dynamische gemeenschap. In onze visie gaat het dan om burgers die: - Kennis, inzicht en begrip hebben van de multiculturele, democratische samenleving - Leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. Naast de ouders leveren wij daar, als school een belangrijke bijdrage aan. Daarbij vinden wij het van belang dat ze burgers met een andere opvatting in hun waarde laten. - Fatsoenlijk, evenwichtig en respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. - In staat zijn tot zelfreflectie en open staan voor feedback vanuit de omgeving. - Respect hebben voor andere opvattingen. - Aandacht hebben voor het stellen van vragen aan elkaar, bewust luisteren naar elkaar en open staan voor elkaars standpunten. - Oog hebben voor elkaar, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. - Tolerant en verdraagzaam zijn. - Bewust zijn van de eigen kwetsbaarheid en die van de ander.
Dit willen we doen door de wereld met de school te verbinden (culturele uitstapjes, talentenmiddagen, excursies, bezoek kerk, verzorgingshuizen etc). Maar ook door aandacht te hebben voor gebeurtenissen in het leven van onze leerlingen en actuele maatschappelijke thema’s (passend bij de leeftijd).
We hebben kennisgenomen van de kenmerken van onze leerlingen en hun leefomgeving. Onze leerlingen zijn leergierig en hebben hun specifieke voorkeuren en interesses. Ons dorp biedt hun een veilige en beschermde plek om op te groeien, maar dat impliceert wel, dat onze leerlingen een beperkte wereld om zich heen hebben t.o.v. een grote stad. Als school zien we hier een taak weggelegd: leerlingen in contact brengen met zaken die ze niet in het dorp zullen vinden, met andere culturen en gebruiken, met de wereld van buiten het dorp. Het leren samenleven vraagt van onze school een actieve rol. We vinden het belangrijk dat de school een oefenplaats is om deze vaardigheden te ontwikkelen. We willen benadrukken dat iedereen gelijkwaardig is, ook al zijn we allemaal anders en hebben we andere opvattingen.